بررسی مدفوع (STOOL EXAM)

portfolio image

  بررسی مدفوع (Stool exam)
رایج‌ترین کاربرد آزمایش مدفوع، تشخیص انواع مختلف انگل‌های بیماری‌زا در روده است. اگر تحت آزمایش مدفوع قرار می‌گیرید باید 7 تا 10 روز پیش از انجام آزمایش از درمان با روغن کرچک یا روغن‌های معدنی، بیسموت، منیزیم، ترکیبات ضد اسهال و تنقیه با باریم خودداری كنید. بهتر است این آزمایش در 3 روز متوالی یا 1 روز در میان انجام شود، زیرا تک‌یاخته‌ها و تخم کرم‌ها به ‌صورت تناوبی دفع می‌‌شوند. اگر دچار یبوست هستید 3 نوبت آزمایش را باید حداکثر در طول 10 روز انجام دهید. نمونة مدفوع باید مستقیماً در ظرفی که آزمایشگاه در اختیارتان قرار می‌دهد جمع‌آوری شود. اگر بیمار بستری هستید باید نمونه را در یک ظرف خشک جمع‌آوری و سپس با استفاده از چوبک مخصوص، نمونه را به ظرف برچسب‌دار منتقل كنید. وجود هرگونه کرم یا مورد مشکوک را به آزمایشگاه اطلاع دهید. نمونة مدفوع را با آب یا ادرار آلوده نکنید. چنانچه نمونه اسهالی باشد، سریعاً آن را به آزمایشگاه انتقال دهید و مسؤول پذیرش را نیز از اسهالی بودن مدفوع مطلع کنید، زيرا نمونه‌های اسهالی باید فوراً آزمایش شوند. اگر ارسال نمونه حداکثر تا 30 دقیقه پس از جمع‌آوری آن امکان‌پذیر نباشد، نمونه را در یخچال قرار دهید ولی توجه داشته باشید که یخ نزند.
بررسی خون مخفی در مدفوع ((OB))
این تست برای بررسی خونریزی‌های اندکی است که در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد اما به ‌علت ناچیز بودن با چشم قابل مشاهده نیست.
الف) راهنمايي‌هاي غذايي:
از سه روز پیش و در زمان جمع¬آوري نمونة مدفوع از خوردن مواد زير خودداري كنيد:
1- جگر، گوشت گاو، خوك، بره (گوسفند)،
2- انواع ميوه و سبزي نظير: خربزه، هندوانه، گرمك، طالبي، شلغم، گل كلم، تربچه، تُرب و كلم بروكلي، خيار، ترب كوهي (ريشة خردل)، هويج، ميوه‌ها و عصاره‌هاي ترش مزه (مانند ليمو ترش)‌.
توجه: به جای مواد یاد شده مي‌توانيد از مواد زير استفاده كنيد:
- - مقادير دلخواه از سبزي‌ها (خام يا پخته، به استثناء مواردي كه قبلاً ذكر گرديد).
- ميوه‌هايي نظير آلو خشك، آلو، گوجه سبز، كشمش پلويي، انگور، سيب يا موز.
- مواد داراي الياف (فيبر) و سبوس زياد نظير غلات و حبوب، بادام زميني (پسته شامي) يا ذرت بو داده.
ب) راهنمايي‌هاي دارويي:
1- نكتة مهم: در مورد قطع مصرف داروهاي تجويز شده، قبلاً با پزشك معالج خود مشورت كنيد.
2- از 7‌ روز قبل و در طول جمع¬آوري نمونة مدفوع از مصرف داروهاي ضد التهابی غير استروئيدي مانند ايبوپروفن، ناپروكسن، ایندومتاسین يا مقادير بيش از 325 ميلي‌گرم آسپیرين در روز خودداري كنيد. مصرف آستامینوفن مانعی ندارد.
3- از دو روز قبل و در طول جمع¬آوري نمونة مدفوع، از خوردن ترکیبات آهن‌دار (مثل کپسول هماتینیک و قرص فیفول) و ویتامین ث خودداری كنید.
4- اگر سابقة خونریزی از لثه دارید 48 ساعت قبل از جمع‌آوری نمونه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید.
5- در زنان، نمونه‌گیری باید 3 روز پس از قطع خونریزی قاعدگی انجام شود.
7- اگر مبتلاء به بواسیر (هموروئید) و یا شقاق مقعد هستید، تست را بعد از بهبود انجام دهید.