با چاقی و داروهای آن آشنا شوید

با چاقی و داروهای آن آشنا شوید
portfolio image

با چاقی و داروهای آن آشنا شوید

  • با چاقی و داروهای آن آشنا شوید

 داروهائي كه در درمان چاقي مورد استفاده قرار مي‌گيرند به تنهائي و بدون تغيير شيوه ی زندگي و تغذيه بي‌تاثيرند. داروهاي ضد اشتها به دليل عوارض جدي كه در بدن ايجاد مي‌نمايد توصيه نمي‌شوند. متاسفانه انواعي از داروها با بسته بنديهاي زيبا و با ادّعاهاي عجيب و غريب به بازار عرضه مي‌شوند و مصرف آنها براي بدن زيانبار است. متأسفانه در برخي از اين تركيبات از هورمونهای تيروئيدي استفاده مي‌شود كه عوارض جدي روي ارگانهاي بدن مي‌گذارد. برخي از اين قرص‌ها حاوي مواد روانگردان پي سي پي موسوم به گرد فرشته و یا ترکیبات امفتامین مي‌باشند كه سبب خشكي دهان، لرزش دستها، افزايش فشار خون، سردرد، اختلال در خواب، تپش قلب و از هم مهم تر تمايل به مصرف مجدد (يعني مشابه حالت اعتياد) مي‌شوند.

اما یکی از داروهای مورد تایید ترکیبات اورلیستات یا همان ونوستات است که با تجویز پزشک و برای مدت معلومی مصرف می شود.

اين دارو با مهار آنزيم ليپاز روده‌اي هضم چربي مواد غذائي خورده شده را متوقف كرده و مانع جذب آن مي‌شود.در نتيجه با دفع چربي مواد غذائي به کاهش وزن كمك مي‌كند. البته مصرف اين دارو با عوارضي مثل دل درد، نفخ شكم و سوء هاضمه همراه است.
در برخی کشورها از جمله انگلستان اجازه مصرف این دارو بدون نسخه پزشک داده می شود ولی به شرط مصرف با مقادیر کم و داشتن اطلاعات کافی از عوارض و تداخلات این دارو است.
این دارو به شرطی در کاهش وزن افراد چاق کمک می کند که این افراد در خوردن غذاهای کم چرب تر مصمم باشند. آزمایش های کلینیکی نشان می دهد که مصرف اورلیستات همزمان با مصرف کالری کمتر، و چربی کمتر، می تواند در مقایسه با رژیم تنها، به کاهش 50 درصدی وزن یا بیشتر کمک کند. پروفسور الن ماریون-دیویس، رئیس موسسه "بخش بهداشت عمومی" گفت: "نگرانی من این است که خیلی از مردم این قرص ها را بدون مشورت و حمایت درست و بدون رژیم گرفتن و ورزش کردن بخورند." "بالا انداختن یک قرص به جای تغییر در عادات روزمره ای که برای کنترل وزن بدن به آنها نیاز داریم خیلی آسان است." این دارو می‌تواند در هر بار مصرف، جذب 30% از چربی‌ها را مهار کند اما کاهش وزن ناشی از این دارو یک درمان همیشگی برای درمان چاقی نیست و با قطع مصرف این دارو غالباً شاهد بازگشت وزن هستیم.

دوز مصرف اورلیستات معمولی برای افراد در سن 18 سال و بالاتر برای قدرت تجویز 120 میلی گرم خوراکی سه بار در روز با هر وعده غذایی اصلی حاوی چربی است. بهتر است مصرف داروی ونوستات همراه و یا یک ساعت بعد از وعده‌های اصلی غذایی چرب صورت گیرد. در صورتی که یک وعده غذایی را نخوردید و یا چرب نبود نیازی به مصرف این دارو نیست.  به دلیل دفع همزمان چربی‌های غذایی، ویتامینهای محلول در چربی و بتا کاروتن‌ها ) بدن با کاهش این ویتامینها مواجه خواهد شد . بنابراین توصیه می‌شود که ضمن مصرف ارلیستات قبل از خواب مصرف گردد و بیمار هنگام مصرف این قرص های چربی سوز ، باید یک ویتامین حاوی ویتامین های محلول در چربی مصرف کند. مصرف این دارو در بیماران با سابقه جراحی کیسه صفرا ممنوع است.
و در یک کلام انتظار معجزه از این دارو نداشته باشید و به عنوان درمان کمکی به ان فکر کنید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و مولکولی دکتر قلی زاده-دکتر اسفندی

تلفن تماس:

۰۲۱-۳۶۲۵۳۶۹۸

۰۲۱-۳۶۲۵۰۴۶۳

دریافت