بیماری های کبدی خود ایمنی در کودکان و نوجوانان

بیماری های کبدی خود ایمنی در کودکان و نوجوانان
portfolio image

دکتر سید موید علویان

  • بیماری های کبدی خود ایمنی در کودکان و نوجوانان

 


هپاتیت به معنی التهاب کبد است. در هپاتیت خود ایمنی، التهاب؛ ناشی از سیستم ایمنی خود بدن است. انواعی از نوع خالص خودایمنی و یا همراهی با کلانژیت اسکلروزان در کودکان دیده می شوند. تشخیص بیماری کبد خود ایمنی در کودکان ممکن است دشوار باشد زیرا این علائم مشابه بسیاری از اختلالات کبدی دیگر است. گاهی با هپاتیت ویروسی" آ" اشتباه می شوند. برخی از کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری کبد خود ایمنی ممکن است خیلی خوب و فعال به نظر برسند ولی آنزیم های کبدی اختلال جدی را نشان دهند، و در برخی موارد بسیار بدحالند و علائم نارسایی کبدی دارند. به طور کلی بیماری کبد خود ایمنی در کودکان و جوانان نسبت به بزرگسالان تهاجمی تر است. برای تشخیص بیماری علاوه بر آزمایشات تخصصی آنتی بادی های ضد هسته ای و یا عضله صاف ، آنتی بادی های علیه ی میکروزومی کلیه- کبد  نیز دیده می شوند. انجام نمونه برداری کبد در اکثر موارد لازم و ضروری می باشد. بررسی سایر علل بیماری های کبدی خصوصا متابولیک مثل بیماری ویلسون در کودکان ضروری است.

هنوز علتی قطعی برای بیماریهای خود ایمنی پیدا نشده است ولی عواملی وجود دارند که زمینه ساز بروز بیماری خود ایمنی می شود. از مهمترین این عوامل عوامل ژنتیکی هستند. به عبارت دیگر بیماریهای خود ایمنی در همه افراد رخ نمی دهد بلکه در گروهی اتفاق می افتند که زمینه ژنتیکی بیماری را داشته باشند. عوامل محیطی از جمله بیماری های ویروسی و انگلی سبب شعله ور شدن بیماری خود ایمنی می شوند.

درمان بیماری های خودایمنی کبد در کودکان کمی مشکل است و تجویز ترکیبات کورتن دار جهت مهار بیماری ضروری است ولی باید در حداقل میزان داده شوند تا مانع رشد کودک نشود. ترکیبات کورتن دار با افزایش اشتها ، به افزایش وزن منجر شده و سبب پوکی استخوان ها می شود. مدت درمان معمولا دو تا سه سال است ولی باید بر اسیاس شرایط بیماران و میزان پاسخ به درمان تنظیم شود. گاهی لازم است برای مدت طولانی و سال ها ادامه یابد. مصرف داروها باید بسیار دقیق صورت گیرند تا حداکثر اثربخشی داشته باشند. گاهی پس از تغییر در میزان مصرفی داروها ، عود مجدد رخ می دهد که باید به روش اصولی مجددا بیماری کنترل شود. به نظر می رسد که در اکثر موارد خودایمنی کودکان ادامه درمان ها برای سال ها ضروری است 

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و مولکولی دکتر قلی زاده-دکتر اسفندی

تلفن تماس:

۰۲۱-۳۶۲۵۳۶۸۹

۰۲۱-۳۶۲۵۰۴۶۳

دریافت