فیبروز کبدی

⁉️بافت فیبروز در کبد چگونه تشکیل می شود؟
portfolio image

فیبروز کبدی

  • فیبروز کبدی

 


فیبروز کبدی اولین مرحله از آسیب کبدی است. برای روشن شدن این موضوع مثالی میزنیم.آیا تاکنون پس از ترمیم و بهبودی یک زخم پوستی به بافت تشکیل شده در آن ناحیه دقت کرده اید؟ بافت ایجاد شده در ناحیه زخم ترمیمی همان بافت کلاژن است. بافت فیبروز از کلاژن تشکیل شده و کلاژن مجموعه ای از پروتئین های خارج سلولی است که در پاسخ به التهاب در کبد و در محل آسیب دیده ایجاد میشود.

سلولهایی بنام ایتو(Ito) در کبد وجود دارند که در حالت عادی غیر فعالند ولی با پیدایش فیبروز در کبد و یا به علت ویروس هپاتیت Bو C، فعال شده و تولید کلاژن می‌کنند.
خستگی و ضعف، تورم شکم و اندام، ضعف و سستی عضلانی، تیره شدن پوست، بروز لکه‌های خونمردگی در پوست، خونریزی از بینی و لثه، خارش پوست از جمله علائم پیدایش فیبروز کبدی به شمار می‌رود.
روشهای تشخیصی سیروز‌کبدی عبارتند از: فیبرو‌اسکن، بیوپسی کبد و آندوسکوپی فوقانی. همچنین در درمان سیروز‌کبدی توجه به بیماری زمینه‌ای کبد مانند هپاتیت بی اهمیت زیادی دارد. در اکثر موارد بهترین راه درمان، پیوند کبد است.
فیبرو اسکن روش نوینی در تشخیص فیبروز کبدی است و از آنجایی که این روش غیرتهاجمی است حتی در مورد زنان باردار هم که در این دوران امکان ابتلا به کبد چرب برایشان وجود دارد قابل استفاده است.

با کمک این دستگاه می‌توان به میزان رسوب چربی در کبد به صورت کلی و عددی و میزان آسیبی که به بافت کبد وارد کرد پی برد.عدم درمان کبد چرب، منجر به فیبروز و سفتی کبد می‌شود. درصد قابل توجهی از علل سیروز ناشناخته کبدی، می‌باشد ضمن اینکه کبد چرب، پیش زمینه بیماری‌های قلبی و دیابت است.

تیم تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و مولکولی دکتر قلی زاده-دکتر اسفندی

شماره تماس:

۰۲۱-۳۶۲۵۳۶۹۸

۰۲۱-۳۶۲۵۰۴۶۳

 

 

دریافت