کبد چرب،گزگز اندام ها و ...

کبد چرب،گزگز اندام ها و ...
portfolio image

آیا سیر برای کبد چرب مفید است؟

  • کبد چرب،گزگز اندام ها و ...

 


مطالعات متعددی نشان داده که ماده آلیسین، اسید آمینه آرژینین ، گوگرد و سلنیوم موجود در سیر دارای خواص آنتی اکسیدان بوده و به سلامت کبد کمک می کنند. مکمل سیر می‌تواند به کاهش وزن و در نتیجه کاهش چربی در مبتلایان به بیماری کبد چرب منجر شود. از خواص خوب مصرف سیر خام کاهش کلسترول بد یعنی لیپوپروتئین با چگالی کمتری گلیسیرید موجود در کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. سیر با داشتن موادی مثل جمله اس- الیل سیستئین و دی‌آلیل دی‌سولفید میزان تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می‌دهد.در مطالعات حیوانی که در حیوانات آزمایشگاهی انجام شده تاثیر مثبت مکمل سیر با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی، آسیب کبدی ناشی از سموم و داروها را کاهش داده است.
 

سوال پزشکی:

🔺كليدواژه: گزگز اندامها، کبد چرب

🔸سوال: من ۴٨ سالمه و به دلیل گزگزشدن پاها و مور مور شدن کف پاها به پزشک مراجعه کردم. در بررسی ها تشخیص کبد چرب داده شده است. لطفا توضیح دهید علت آن چیست؟

🔹دکتر علویان پاسخ می دهد:
بیشتر مردم هر از چندگاهی دچار گزگز دست و پا  و یا داغی کف پاها می‌شوند.در اغلب موارد این حس ناخوشایند چندان جدی نیست. البته در صورت بروز بیش از حد، باید آن را جدی گرفته و علل آن را پیگیری کنید. بیماران اغلب آن را به علایم چربی خون بالا و یا کبد چرب مرتبط می کنند اما معمولا خواب رفتن انگشتان و خصوصا داغ شدن کف پا به علت عوارض چربی خون بالا نیست.متاسفانه حتی در قشر درمان جامعه پزشکی شایع شده که علت خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا را به عنوان یکی از علایم بارز چربی خون بالا یا کم خونی مرتبط می کنند و آزمایش خون از بیمار می خواهند در حالیکه شایع ترین علت ارگانیک خواب رفتن طولانی و جدی پا درگیری عصب می باشد.
دلایل زیادی برای احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پا وجود دارد که اکثرا هم موقتی هستند. اگردر یک حالت غیرمعمول بنشینید یا بخوابید، ممکن است به عصب آن ناحیه فشار وارد شده و همین موضوع باعث ایجاد حس گزگز در  پاها شود. معمولا این حس را با سوزن سوزن شدن توصیف می‌کنیم.
به دلایل گزگز دست و پا که باید به آن‌ها توجه کنید:
گاهی گزگز یا سوزن سوزن شدن دست و پا به علت بیماری اعصاب محیطی است و می تواند به دلیل تحریک و فشردگی اعصاب کمر باشد.  گزگز یا سوزن سوزن شدن دست و پا می‌تواند به دلیل این که درنتیجه‌ی صدمه یا تورم به وجود آمده است. علائم دیگر تحت فشار بودن عصب شامل درد و محدودیت حرکت است. پس آیا علایمی دیگر همراه است یا خیر؟
مسمومیت با برخی سموم مثل آرسنیک تالیوم جیوه که در برخی شغل ها دیده می شود از علل آن است. الکل نیز نوعی سم است که به بافت عصبی آسیب می‌زند. نوشیدن بیش از اندازه الکل ممکن است منجر به یک نوع نوروپاتی محیطی به نام نوروپاتی الکلی شود. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد درد و گزگز شدن دست و پا شود. مشکلی که به دلیل آسیب دیدن اعصاب محیطی به وسیله الکل به وجود می‌آید.
همچنین ارتباط اضطراب و گزگز پا ممکن است به خاطر دلایل روانشناسی نیز باشد. به این صورت که وقتی فرد مضطرب است، نسبت به حس های بدن خود آگاه‌تر و حساس‌تر است.
کمبود برخی ویتامین‌ها از جمله E ,B1 ,B6 ,B12 یا نیاسین نیز باعث گزگز دست و پا می‌شود. این ویتامین‌ها برای عملکرد اعصاب ضروری هستند. کمبود ویتامین B12 منجر به نوروپاتی محیطی می‌شود.
از بیماری های دیگر می توان بیماری ام اس را نام برد که نوعی بیماری مزمن است که بر مغز و نخاع اثر می‌گذارد و براساس گفته انجمن ملی ام اس، گزگز پا از علائم شروع ام اس هست.
مصرف برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی ، دیابت قندی ، کم کاری تیرویید نیز از علل این علایم می باشند.
پس در اکثر مواردعلائم سوزش کف پا، بی حسی دست و پا و داغی پا و یا سرد شدن پا مهم نیستند ولی اگر بیشتر از یک هفته طول کشید به پزشک متخصص مراجعه کنید و با کنترل بیماری زمینه ای  معمولا این عارضه برطرف می شود.

🔰با درک بهتر بیماری و رعایت دستورات پزشکی بر بیماری خود غلبه کنید🔰
آگاهی امروز، سلامتی فردا

تیم تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و مولکولی دکتر قلی زاده-دکتر اسفندی

شماره تماس:

۰۲۱-۳۶۲۵۳۶۹۸

۰۲۱-۳۶۲۵۰۴۶۳

 

دریافت