بدانیم و آگاه باشیم!

در باره ی هپاتیت خود ایمنی , بیماری زنان و دختران جوان
حدود ٧٠درصد از موارد ابتلا به بیماری هپاتیت خود ایمنی (هپاتیت اتو ایمیون ) كشور در زنان و دختران جوان مشاهده شده است و این خاص کشور ما نیست و در سراسر دنیا دیده می شود.هپاتیت "اتو ایمیون" یا "خود ایمنی" بیماری است كه در آن سیستم ایمنی بدن، سلول های كبدی را دچار التهاب می كند. در واقع می شود گفت از ماست که بر ماست. از علل التهاب كبد می توان به هپاتیت های ویروسی أ و بی و سی و..، استفاده از برخی داروها و تجمع چربی در كبد و هپاتیت خود ایمنی اشاره كرد. باید توجه کرد که اگر این بیماری مزمن به موقع تشخیص و درمان نشود، كبد فرد دچار نارسایی شدید در عملكرد یا سیروز خواهد شد.و در این شرایط درمان با پیچیدگی هایی همراه خواهد بود.

علت ایجاد این بیماری هنوز كاملا شناخته نشده است اما زنان و دختران جوان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند به طوریكه حدود ٧٠ درصد این بیماری در زنان دیده می شود و البته كودكان نیز از این بیماری مصون نیستند.

هپاتیت خود ایمنی مسری نیست. از بیماران فاصله نگیرید در کنار بیماران باشید و از انها حمایت روحی کنید. انها به حمایت شما نیاز دارند.

برخی از بیماران علائم این بیماری را مانند سرما خوردگی شدید یا آنفلوانزا گزارش داده اند و همچنین بسیاری از بیماران از علائمی مانند ضعف و خستگی شدید شكایت داشتند و حتی بعد از مدت طولانی دچار زردی یا یرقان می شوند.از دیگر نشانه های شایع بیماری هپاتیت اتو ایمیون به مواردی زردی (یرقان)، خستگی شدید، درد روی ناحیه كبد، بزرگ شدن كبد، خارش، درد مفاصل و گاهی جوش های شدید صورت در دختران جوان و اختلالات قاعدگی اشاره كرد.

آزمایش خون مربوط به آنزیم ها كبدی، سونوگرافی و بیوپسی (نمونه برداری) كبد از مهم ترین ابزارهای تشخیصی هستند. از فیبرواسون در پیگیری درمان و بررسی میزان پاسخ به درمان استفاده می شود.

و اما این بیماری قابل درمان است و هدف از درمان این بیماری كم كردن التهاب كبد است و درمان برای مدت مشخص و با پروتکل استاندارد صورت می گیرد و با توجه به نقش سیستم ایمنی بدن بیمار در روند بیماری، درمان اصلی مبتلایان از طریق داروهای مهار كننده یا تنظیم کننده سیستم  ایمنی است. بیماری سیر پیشرونده خود را در كبد به صورت خاموش طی می كند و گاهی بیماران  در مراحل پیشرفته به پزشك مراجعه می كنند. 

به هر حال حتی در مواردی از مراحل پیشرفته بیماری  خود ایمنی دیده شده كه با درمان مناسب و به موقع، تا حدود زیادی بهبود پیدا كرده است بنابراین بیماران باید مصرف داروها و توصیه های پزشك معالج را جدی بگیرند تا از زندگی عادی و طول عمری مانند افراد سالم بهره مند شوند.

 

تیم تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و مولکولی دکتر قلی زاده-دکتر اسفندی

شماره تماس:

۰۲۱-۳۶۲۵۳۶۹۸

۰۲۱-۳۶۲۵۰۴۶۳